Nórsko vedie preteky o vybudovanie autonómnych nákladných lodí

Yara Birkeland, naplánovaná na rok 2018, bude na krátke plavby prenášať hnojivá.

Dve Nórske spoločnosti prevzali vedenie v závode o vybudovaní prvých bezposádkových, autonómnych lodí. Ide o pokrok, ktorý by mohol znamenať míľnik v námornom obchode.

Loď Yara Birkeland prezývaná „Tesla mora,“ je v súčasnosti vo vývoji a naplánovaná na koniec roku 2018, kedy začne plavbu dlhú 37 míľ (59,54 km) dolu fjordom z produkčnej továrne v prístave Larvik. Pomocou GPS, radaru, kamier a senzorov bude elektrická loď vytvorená na navigovanie po vode a vplávaní do prístavu.

Plavidlo stojí 25 miliónov dolárov, čo je zhruba o 3x viac ako tradičná kontajnerová loď rovnakej veľkosti, avšak jej tvorcovia tvrdia, že nebude potrebovať palivo alebo posádku, vďaka čomu sa ročné prevádzkové náklady znížia o 90 %. Loď s kapacitou 100 kontajnerov je naplánovaná pre plavbu na konci nasledujúceho roka, avšak ešte predtým bude otestovaná spolu s posádkou ako kontrola.

Birkeland je spoločne vyvíjaná poľnohospodárskou firmou Yara International ASA a Kongsberg Gruppen AS A, ktorá vytvára navádzacie systémy pre civilné a vojenské potreby.

Petter Ostbo, vedúci produkcie, ktorý vedie projekt tvrdí, že spoločnosť bude rada investovať do väčších lodí a používať ich na väčšie vzdialenosti potom, čo medzinárodné regulácie autonómny systém schvália. Kľudne i z Holandska do Brazílie.

Medzinárodná námorná organizácia, ktorá reguluje námornú prepravu neočakáva legislatívu týkajúcu sa bezposádkových lodí skôr než pred rokom 2020. Autority z organizácie tvrdia, že autonómne lode budú populárne na krátke trate, avšak pochybujú, že nahradia oceánske lode, ktoré presúvajú tisíce kontajnerov medzi kontinentmi s priemernou posádkou 25 členov.

Podľa nich nejde ani tak o technológiu, ale hľadisko biznisu. Autonómne lode sú strašne drahé a budú musieť byť robustne vybudované, pretože ak by sa poškodili, náklady prepraiť tím opravárov na miesto uprostred oceánu budú až príliš vysoké.

Okrem zníženia nákladov na palivo a pracovnú silu sa projekt Birkeland zameriava aj na zníženie emisií. Loď má nahradiť 40 000 nákladiakov, ktoré ročne jazdia medzi obývanými miestami v južnom Nórsku.

Prevádzkovatelia lodí sú opakovane žiadaný, aby vytvorili ekologickejšie riešenia pre lode, ktoré sa plavia blízko pri pobrežných oblastiach, predovšetkým v USA a Európe.

Birkeland sa stane autonómnou v niekoľkých etapách. Spočiatku sa ako palubný mostík použije jeden kontajner. Potom sa most presunie na pobrežie a stane sa strediskom ovládania. Loď nakoniec bude v plnej miere fungovať samostatne pod dohľadom z pobrežia od roku 2020.

Keď sa palubný mostík dostane na zem, bude to niečo ako lietanie s dronom z kontrolného centra. Použije sa GPS navigácia a množstvo vysoko-technických kamier, aby sa vedelo, čo sa deje okolo lode,“ tvrdí Geir Haoy, výkonný riaditeľ Kongsberg.

Nóri nie sú jediní, ktorí sa zaujímajú o autonómne lode. Britský výrobca Rolls-Royce Holding PLC investuje do podobnej technológie a plánuje spustiť robotické lode do roku 2020. Prvé lode budú pravdepodobne remorkéry a parníky, za ktorými už budú nasledovať nákladné lode schopné vplávať do medzinárodných vôd.

Akonáhle budú regulácie na mieste, experti nevidia žiadny problém v rozširovaní plavidiel. Podľa nich je už v súčasnosti veľký záujem od operátorov pobrežných cistern, plavidiel na prepravu líd a zásobovacích lodí. Príležitosť skrátka klope na dvere.

zdroj: wsj.com, zdroj titulnej fotografie: wsj.com

[TheChamp-Sharing]

„Našli ste chybu v texte? Vyznačte chybnú časť textu a stlačte CTRL+ENTER. Ďakujeme“

0 komentárov

Leave a reply

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov stránky prepriemysel.sk je bez predchádzajúceho písomného súhlasu prepriemysel.sk porušením autorského zákona.

 Ochrana osobných údajov | O nás | Kontakt | Cenník

“.

Log in with your credentials

Forgot your details?