Nové možnosti pre budúcnosť: Koncept Sprinter F-CELL na palivové články

Vďaka palivovým článkom divízia Mercedes-Benz Vans v budúcnosti doplní stratégiu eDrive@VANs. Koncepcia Sprinter F-CELL na príklade čiastočne integrovaného obytného automobilu ukazuje celé spektrum charakteristických výhod palivových článkov, od veľkého dojazdu až po mobilitu lokálne bez emisií.

Vlastnosti, ktoré sa optimálne hodia obytných automobilov  aj na podnikateľské účel.  Napríklad pri dlhších doručovateľských trasách alebo pre malé autobusy v medzimestskej doprave. Pri výbere vhodnej koncepcie pohonu sa tak divízia Mercedes-Benz Vans ešte výraznejšie zameriava na úrovne individuálneho použitia, a teda výber viac ako predtým závisí od úžitku pre zákazníka. V rámci rozsiahleho hodnotenia sem okrem techniky vozidla patrí aj zohľadnenie hmotnosti systému, čas nabitia a natankovania, dojazd a hospodárnosť. Klasický spaľovací motor, pohon na elektrický akumulátor alebo pokrokové palivové články? Na túto otázku nedáva stratégia spoločnosti Daimler nijakú ideologicky dogmatickú odpoveď, čoraz viac to však závisí od maximálneho úžitku pre zákazníka.

Trhový potenciál pre komerčné použitie
„V budúcnosti ponúkneme každý konštrukčný rad určený na podnikanie s elektrickým pohonom – v tomto roku začneme s modelom eVito a v roku 2019 s modelom eSprinter. Týmto spôsobom už teraz pokryjeme mnohé, ale nie všetky účely použitia s pohonom lokálne bez emisií. Preto našu stratégiu eDrive@VANs dopĺňame o pohon palivovými článkami.Ten predstavuje v strednodobom horizonte veľké možnosti práve pri prevádzke na dlhé trasy – nezávisle od toho, či sa vozidlo s palivovými článkami používa ako obytný automobil alebo na iné komerčné účely,“ tvrdí Volker Mornhinweg, vedúci divízie Mercedes-Benz Vans. „Potenciál tejto technológie je nesporný. Platí to najmä pre porovnateľne veľké transportéry s potrebou veľkého dojazdu a krátkych časov tankovania. Z našich analýz vyplýva, že palivové články môžu predstavovať zmysluplné rozšírenie portfólia pohonov v rámci rôznych prípadov využitia v komerčnej ako aj v súkromnej sfére. Pohľad na možnosti budúcnosti koncept Sprinter F-CELL ukazuje už dnes,“ pokračuje Volker Mornhinweg.

Spoločnosť Daimler patrí medzi priekopníkov technológie palivových článkov. Najmladší vývojový stupeň bol verejnosti predstavený na výstave osobných motorových vozidiel IAA v roku 2017. Stredne veľké vozidlo kategórie SUV Mercedes-Benz GLC F-CELL s inovatívnou kombináciou pohonu palivovými článkami a pohonu na elektrický akumulátor ako hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete.

Nositeľ technológie s náhonom na zadné kolesá
Z inteligentnej súhry pohonu akumulátorom a palivovými článkami vznikajú v koncepte Sprinter F-CELL maximálny elektrický výkon 147 kW a krútiaci moment 350 newtonmetrov. Do troch nádrží v spodnej časti sa zmestí celkovo 4,5 kilogramu vodíka, čo zabezpečí dojazd približne 300 kilometrov. Ak definovaný účel použitia vyžaduje väčší dojazd, k nádržiam na vodík v spodnej časti vozidla možno doplniť ďalšiu nádrž v zadnej časti. V tejto konfigurácii sa dojazd zvýši až na 530 kilometrov. Ako v prípade vozidla GLC F-CELL aj koncept Sprinter F-CELL spája inovatívne technológie palivových článkov a akumulátorov do hybridného vozidla dobíjateľného zo siete. Okrem vodíka možno „tankovať“ aj elektrický prúd. Tým sa dojazd zvýši až o 30 kilometrov.

Základ takmer neobmedzených možností prestavby
Integrácia nádrže na vodík v spodnej časti, poloha palivových článkov v prednej časti a náhon na zadné kolesá vytvárajú základ pre maximálny priestor pri vytváraní interiéru. Vďaka nezávislému napájaniu energiou pre obytnú časť alebo veľkému dojazdu nositeľ technológie plne využíva svoje prednosti ako sprievodca na cestách alebo v iných prípadoch použitia ako priestranný nosič nákladu.

Konštrukcia konceptu Sprinter F-CELL s náhonom na zadné kolesá a porovnateľne nízkou hmotnosťou systému sa postará o maximálnu flexibilitu pre dodatočné nadstavby a prestavby, ale aj na komerčné účely s vysokým užitočným zaťažením. Vďaka modulárnemu systému možno palivové články použiť ako alternatívu k tradičným druhom pohonu, ako aj elektrickým akumulátorovým pohonom na kratších trasách pre čo najväčšie spektrum prípadov použitia.


Tlačová správa spoločnosti Mercedes-Benz pre redakciu PrePriemysel.sk

“Našli ste chybu v texte? Vyznačte chybnú časť textu a stlačte CTRL+ENTER. Ďakujeme”

  • 5
  •  
  •  
0 komentárov

Leave a reply

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov stránky prepriemysel.sk je bez predchádzajúceho písomného súhlasu prepriemysel.sk porušením autorského zákona.

 Ochrana osobných údajov | O nás | Kontakt

“.

Log in with your credentials

Forgot your details?

Chyba v texte

Nasledujúci text bude odoslaný našim redaktorom: