Prečo sa lietajúce autá ešte neodlepili od zeme?

Aj napriek svojmu potenciálu sa zatiaľ nikomu  nepodarilo premeniť nápad lietajúceho auta na každodennú realitu.

V roku 1940 Henry Ford povedal: „Pamätajte si moje slová: Kombinácia lietadla a auta prichádza.“ S lietajúcimi taxi, ktoré sú zrejme na ceste, to aj tak vyzerá. Počkať chvíľu. Osem dekád neskôr a stále platí „Kámo, kde mám lietajúce fáro“?

Odjakživa sme chceli lietať, takže akonáhle sa autá dostali na scénu, chceli sme v nich lietať tiež. V USA sa dokonca pripravovali prvé plány pre medzištátnu sieť diaľnic pre lietajúce autá. Avšak tie nikdy neprišli. Teraz, keď sa koncept lietajúceho auta stáva naivným, sen z 20. storočia posilnený množstvom sci-fi sa stal zastaraným ako model T. Ako však uvidíme, niečo také rovnako dobré môže prevziať ich miesto.

Učitelia histórie nás učia, že viaceré využitie auta je bláznivé. Čo je perfektným dizajnom pre lietadlo, nie je perfektným pre auto a opačne. Takže skúste skombinovať oboje a získate inherentný a nedostatočný kompromis.

Pozrite sa na vozidlo Convair Model 118 z roku 1947. Je to jednoducho auto, ktoré má na streche krídla. Otestovalo sa dvakrát s mizernými výsledkami. Toto Frankeinsteinovo monštrum je dobrým príkladom, prečo autobus nie je podvodný alebo prečo ponorky nemôžu lietať.

zdroj fotografie: theguardian.com

No i tak, zopár ľudí chcelo osobné, lietajúce auto, ktoré by bolo pohodlné a oslobodzujúce. Helikoptéry to nespĺňajú a lietadlá nemôžu jazdiť na cestách, takže nápad vytvoriť lietajúce auto vyústil v AeroCar z roku 1950.

Je všeobecne uznávané, že štartovacie dráhy nie sú vhodné pre mestské prostredie, takže lietajúce auto bude musieť byť tiché, stabilné, schopné vertikálneho vzletu a pristátia (VTOL). Požiadavky, ktoré sa ukázali obzvlášť zložité.

V súčasnosti to znamená využiť určité vrtule, avšak vozidlo Dekkarda v Blade Runner nevyzeralo ako veľký dron. Podobne, všetko s turbínami nasadenými na krídlach pripomína lietadlo a okrem toho, nikto nechce počuť u suseda hluk vzlietania. Navyše, VTOL spotrebuje veľa paliva, takže pri absencii levitovania sa musíme spoliehať na tlačenie veľa vzduchu smerom nadol.

Technické dilemy bokom. Ak chceme budúcnosť s lietajúcimi autami, každé bude chcieť také auto. Zápchy v diaľniciach sú zlé už teraz, nie to ešte pri 3D verzii. Autonómia bude poskytnutá polícii alebo ďalším núdzovým vozidlám, opäť podobne ako v Blade Runner.

Takže nebude pilot, ale pasažier vo vozidle napojenom na komplexný GPS systém, desivo inteligentnej umelej inteligencii a úplne novému konceptu riadenia letovej prevádzky. Všetko toto je náročné, avšak nie nemožné.

Uber už v súčasnosti vyjednáva novú technologickú a bezpečnostnú infraštruktúru pri svojom výskume s Elevate. Ide o letku autonómnych VTOL taxíkov, predovšetkým pasažierových dronov, ktoré sú naplánované na spustenie v Dubaji v roku 2020. Využíva pristávacie plochy v mestských centrách, kontrolovaných posilnenou leteckou kontrolou. Elevate už súperí s ďalším vzdušným taxíkom Kitty Hawk, za ktorým stojí Larry Page. Ďalej je tu ešte čínsky Ehang, E-Volo Volocopter a Vahana od Airbus.

Potom tu máme vozidlo Transition od spoločnosti Terrafugia. Podľa spoločnosti je to splnená predstava Henryho Forda: kombinácia lietadla a motorového vozidla. Jeho nevýhodou je vzhľad, ktorý vyzerá ako lietadlo. Taktiež potrebuje vzlietať na štartovacej dráhe a musíte byť pilotom na letisku, aby ste ho mohli ovládať. Je to lietadlo, hoci povolené na ceste vďaka tomu, že jeho krídla sa zložia ako netopierovi. Za cenu 230-tisíc libier (262 292 eur) môžete získať lietadlo a pekné auto. Dostupné bude v roku 2019.

Pal V-One jazdí na ceste ako vozidlo Sinclair C5, má však ťažkopádne rotory helikoptéry a potrebuje štartovaciu dráhu na vzlietnutie. Tiež to nie je auto.

Zo Slovenska máme pôsobivý Aeromobil. Ten však tiež potrebuje štartovaciu dráhu, takže sa môže využiť ako auto alebo lietadlo. Skvelé, ak žijete ďaleko od veľkých miest. Inak si môžete požičať auto alebo lietadlo.

Toyota pracuje na plne elektrickom aute/VTOLe, ovládanom pomocou počítača. V súčasnosti vyzerá tak, ako keby sa zopár fénov priklincovalo k palete, avšak nechajme sa prekvapiť, možno, že nám automobilka niečo predvedie na olympijských hrách v Tokiu.

Izraelský Urban Eronautics využíva elegantnejší rotorový systém na svojom bezkrídlovom, počítačom kontrolovanom Fancraft. Izraelská armáda využila technológiu pre tajomný lietajúci tank nazývaný Airmule, ktorý by mal slúžiť na misie na vyhľadávanie a záchranu, kde by helikoptéry neboli vhodné.

Dva príklady si delia prvé miesto. Prvým je TF-X od Terrefugia, elektrický VTOL kontrolovaný umelou inteligenciou, ktorý vyzerá ako auto, ale je bohužiaľ 10 rokov ďaleko. Druhým je Lilium Jet, prvý elektrický VTOL, rýchlejší než helikoptéra, tichší než lietadlo a tak trochu ako auto.

Nakoniec treba spomenúť cenu útechy pre Paula Mollera a jeho štýlové VTOL lietadlo/auto, ktoré začalo v roku 1965 ako pojazdný lietajúci tanier. O 50 rokov neskôr je stále očakávanou investíciou.

Je to pravdepodobne otázkou „kedy“ a nie „či“ sa cestná jazda stane zastaranou. Spoločnosti ako Uber už ukazujú snahu a požadovaná technológia je nezadržateľne blízko. Problémy s reguláciou bokom a čoskoro možno uvidíme lietajúce VTOL nad našimi mestami. Avšak, či vám ich dovolia ovládať, je otázne.

zdroj fotografie: theguardian.com


zdroj: theguardian.com, zdroj titulnej fotografie: theguardian.com

“Našli ste chybu v texte? Vyznačte chybnú časť textu a stlačte CTRL+ENTER. Ďakujeme”

  • 1
  •  
  •  
0 komentárov

Leave a reply

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov stránky prepriemysel.sk je bez predchádzajúceho písomného súhlasu prepriemysel.sk porušením autorského zákona.

 Ochrana osobných údajov | O nás | Kontakt

“.

Log in with your credentials

Forgot your details?

Chyba v texte

Nasledujúci text bude odoslaný našim redaktorom: