Boeing vyvinul ultraľahký materiál

Znižovanie hmotnosti má v leteckej výrobe zásadný význam, keďže ľahšie lietadlá potrebujú menej paliva, ktoré predstavuje pre letecké spoločnosti najväčšie prevádzkové výdavky.

Boeing 787 Dreamliner bol prelomovým komerčným a prúdovým lietadlom, nakoľko na jeho výrobu bol použitý ľahký materiál tvorený z uhlíkových vlákien namiesto hliníka s cieľom dosiahnuť vo svojej triede čo najlepšiu účinnosť paliva.

Materiál nazývaný „mikromriežka“ vyzerá ako špongia alebo pletivo a je flexibilný a zároveň aj veľmi pevný, tvrdí spoločnosť Boeing. Ak sa rozšíri jeho použitie, materiál by mohol leteckým spoločnostiam ušetriť veľké sumy peňazí.

Boeing opísal nový materiál ako „otvorenú pórovitú polymérovú štruktúru“. Využitie by mal nájsť najmä v oblasti konštrukčných komponentov, akými sú napríklad bočné steny alebo podlahové panely komerčných lietadiel.

Materiál vznikol v HRL Laboratories, čo je spoločné výskumné centrum spoločností Boeing a General Motors, v spolupráci s Kalifornským technologickým inštitútom a Kalifornskou univerzitou, Irvine. Mikromriežka váži iba desatinu toho čo uhlíkové vlákno a je dokonca ľahšia ako samotný vzduch, uviedol Bill Carter, riaditeľ Laboratória pre senzory a materiály HRL.

Prvýkrát sa pravdepodobne použije na kozmické lietadlá, ktoré chce Boeing postaviť v rozmedzí piatich rokov a do sféry komerčných lietadiel by mal preraziť približne o ďalších päť rokov potom, povedal Carter. Náklady na výrobu sa budú musieť ešte o čosi znížiť, než bude ekonomicky realizovateľné jeho využitie v automobilovej sfére.


Zdroj: money.cnn

[simppleboxshortcode]

0 komentárov

Leave a reply

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov stránky prepriemysel.sk je bez predchádzajúceho písomného súhlasu prepriemysel.sk porušením autorského zákona. Ochrana osobných údajov 

“.

Log in with your credentials

Forgot your details?

Chyba v texte

Nasledujúci text bude odoslaný našim redaktorom: