Autonómne vozidlá – síce bezpečnejšie, avšak s vyšším rizikom súkromia

Dáta sú zlatom 21. storočia.

Vozidlá by mohli vybudovať zlatú baňu osobných údajov pre súkromné spoločnosti a boli by ľahšie pre cielenie ľudí ako spotrebiteľov.

Des Butler, profesor práva na Queensland University of Technology, tvrdí, že riziko súkromia zahrnuté v autonómnych vozidlách boli „spiacim problémom,“ ktoré regulácie ešte úplne nezahrnuli, hoci podľa automobiliek bude táto technológia na cestách už v roku 2020.

„Tieto vozidlá budú vedieť, kde sa radi udržujete, v akých podnikoch a môžu si tak vybudovať váš profil. Ľudia budú s nimi cestovať každý deň bez toho, aby si uvedomili koľko údajov bude o nich auto generovať a koľko údajov sa bude môcť použiť, “ tvrdí Butler.

Vo štvrtok federálna vláda Austrálie formálne spustila $55 milión dolárové (46 miliónov eur) financovanie pre zodpovedanie nejasností ohľadom tejto technológie. Tieto financie získalo iMOVE, priemyselné kooperačné výskumné stredisko, ktoré sa skladá z hráčov z priemyslu a univerzít, ktoré chcú vyvíjať technológie na urýchlenie “inteligentných dopravných systémov“, vrátane automobilov bez vodiča, v snahe znížiť preťaženie mestskej dopravy.

Manažujúci riaditeľ iMOVE, Ian Christensen tvrdí, že cieľom je zohrať rolu v „zlepšovaní prepravy ľudí a váhy, v ktorom budú hrať dôležitú rolu autonómne vozidlá.“

Christensen tvrdí, že „najväčšia výhoda“ technológie by bola zníženie mýtneho v Austrálii. V krajine je ročne okolo 1300 smrteľných nehôd, pričom ročné náklady na nehody sa odhadujú na minimálne 30 miliárd dolárov.

Je to veľká záťaž pre hospodárstvo a perspektíva autonómnych vozidiel podstatne znižuje mieru nehôd a traumy, a preto má dramatický prínos pre hospodárstvo,“ tvrdí Christensen.

Stále existujú medzery v technológii. Autonómne vozidlá sa napr. nevedia vyhýbať kengurám a minulý rok bol muž v USA zabitý, keď jeho Tesla Model S narazila do nákladiaku v auto-pilot režime.

Minulý mesiac parlamentné vyšetrovanie sociálnych otázok, týkajúcich sa zavedenia vozidiel bez vodiča, odporúčalo zriadenie národnej pracovnej skupiny, ktorá by sa zaoberala “rámcami pre vlastníctvo, používanie a bezpečnosť, ktoré sa vzťahujú na údaje vytvorené automatizovanými vozidlami“.

Taktiež sa odporúčajú ďalšie vyšetrovania, ktoré by umožnilo presne stanoviť, kto vlastní údaje vyrobené v aute a práva spotrebiteľov, výrobcov, poisťovní a vládnych agentúr.

iMOVE tvrdí, že ľudia sa “oprávnene obávajú zhromažďovania údajov a ich následného používania” a vyžadujú “jasné pochopenie toho, aké údaje sa zhromažďujú” a prečo.

Cecilia Warren z poisťovne IAG tvrdí, že existujú nejasnosti ohľadom vlastníctva informácie.

„Ide o spotrebiteľské údaje? Ide o výrobcove údaje? Ide o vládne údaje? Všetky tieto otázky sa v súčasnosti riešia v Národnej komisii pre dopravu,“ tvrdí Warren.

Butler tvrdí, že akákoľvek konverzácia ohľadom regulácia potrebuje zvážiť, kto vlastní údaje a ako môžu byť ukladané.

Ide o spiaci problém, pretože verejnosť pri týchto vozidlách  sústredí na bezpečnosť, nie súkromie alebo ochranu údajov,“ tvrdí Butler.

zdroj fotografie: theguardian.com

zdroj: theguardian.com, zdroj titulnej fotografie: theguardian.com

“Našli ste chybu v texte? Vyznačte chybnú časť textu a stlačte CTRL+ENTER. Ďakujeme”

  •  
  •  
  •  
0 komentárov

Leave a reply

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov stránky prepriemysel.sk je bez predchádzajúceho písomného súhlasu prepriemysel.sk porušením autorského zákona.
Ochrana osobných údajov 

“.

Log in with your credentials

Forgot your details?

Chyba v texte

Nasledujúci text bude odoslaný našim redaktorom: