Autonómne vozidlá – síce bezpečnejšie, avšak s vyšším rizikom súkromia

Dáta sú zlatom 21. storočia.

Vozidlá by mohli vybudovať zlatú baňu osobných údajov pre súkromné spoločnosti a boli by ľahšie pre cielenie ľudí ako spotrebiteľov.

Des Butler, profesor práva na Queensland University of Technology, tvrdí, že riziko súkromia zahrnuté v autonómnych vozidlách boli „spiacim problémom,“ ktoré regulácie ešte úplne nezahrnuli, hoci podľa automobiliek bude táto technológia na cestách už v roku 2020.

„Tieto vozidlá budú vedieť, kde sa radi udržujete, v akých podnikoch a môžu si tak vybudovať váš profil. Ľudia budú s nimi cestovať každý deň bez toho, aby si uvedomili koľko údajov bude o nich auto generovať a koľko údajov sa bude môcť použiť, “ tvrdí Butler.

Vo štvrtok federálna vláda Austrálie formálne spustila $55 milión dolárové (46 miliónov eur) financovanie pre zodpovedanie nejasností ohľadom tejto technológie. Tieto financie získalo iMOVE, priemyselné kooperačné výskumné stredisko, ktoré sa skladá z hráčov z priemyslu a univerzít, ktoré chcú vyvíjať technológie na urýchlenie “inteligentných dopravných systémov“, vrátane automobilov bez vodiča, v snahe znížiť preťaženie mestskej dopravy.

Manažujúci riaditeľ iMOVE, Ian Christensen tvrdí, že cieľom je zohrať rolu v „zlepšovaní prepravy ľudí a váhy, v ktorom budú hrať dôležitú rolu autonómne vozidlá.“

Christensen tvrdí, že „najväčšia výhoda“ technológie by bola zníženie mýtneho v Austrálii. V krajine je ročne okolo 1300 smrteľných nehôd, pričom ročné náklady na nehody sa odhadujú na minimálne 30 miliárd dolárov.

Je to veľká záťaž pre hospodárstvo a perspektíva autonómnych vozidiel podstatne znižuje mieru nehôd a traumy, a preto má dramatický prínos pre hospodárstvo,“ tvrdí Christensen.

Stále existujú medzery v technológii. Autonómne vozidlá sa napr. nevedia vyhýbať kengurám a minulý rok bol muž v USA zabitý, keď jeho Tesla Model S narazila do nákladiaku v auto-pilot režime.

Minulý mesiac parlamentné vyšetrovanie sociálnych otázok, týkajúcich sa zavedenia vozidiel bez vodiča, odporúčalo zriadenie národnej pracovnej skupiny, ktorá by sa zaoberala “rámcami pre vlastníctvo, používanie a bezpečnosť, ktoré sa vzťahujú na údaje vytvorené automatizovanými vozidlami“.

Taktiež sa odporúčajú ďalšie vyšetrovania, ktoré by umožnilo presne stanoviť, kto vlastní údaje vyrobené v aute a práva spotrebiteľov, výrobcov, poisťovní a vládnych agentúr.

iMOVE tvrdí, že ľudia sa “oprávnene obávajú zhromažďovania údajov a ich následného používania” a vyžadujú “jasné pochopenie toho, aké údaje sa zhromažďujú” a prečo.

Cecilia Warren z poisťovne IAG tvrdí, že existujú nejasnosti ohľadom vlastníctva informácie.

„Ide o spotrebiteľské údaje? Ide o výrobcove údaje? Ide o vládne údaje? Všetky tieto otázky sa v súčasnosti riešia v Národnej komisii pre dopravu,“ tvrdí Warren.

Butler tvrdí, že akákoľvek konverzácia ohľadom regulácia potrebuje zvážiť, kto vlastní údaje a ako môžu byť ukladané.

Ide o spiaci problém, pretože verejnosť pri týchto vozidlách  sústredí na bezpečnosť, nie súkromie alebo ochranu údajov,“ tvrdí Butler.

zdroj fotografie: theguardian.com

zdroj: theguardian.com, zdroj titulnej fotografie: theguardian.com

“Našli ste chybu v texte? Vyznačte chybnú časť textu a stlačte CTRL+ENTER. Ďakujeme”

  •  
  •  
  •  
0 komentárov

Leave a reply

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov stránky prepriemysel.sk je bez predchádzajúceho písomného súhlasu prepriemysel.sk porušením autorského zákona.

 Ochrana osobných údajov | O nás | Kontakt

“.

Log in with your credentials

Forgot your details?

Chyba v texte

Nasledujúci text bude odoslaný našim redaktorom: